divendres, de gener 18, 2008

Tot un èxit

Una visita llampec a la capital de l’estat em va permetre assistir a la presentació del llibre “El jove Andreu Nin”. Textos periodístics, a càrrec del vendrellec Ernest Benito. La veritat és que esperava trobar-me la sala del Centre Cultural Blanquerna amb forces cadires buides i amb una presència de persones fonamentalment gran, encuriosides per descobrir quelcom sobre la figura de l’enigmàtic Andreu Nin.

La meva sorpresa va arribar quan encara faltaven cinc minuts per l’hora prevista de la presentació i no hi havia cap cadira buida, a més, la gent que omplia la sala es trobava molt allunyada dels setanta i vuitanta anys que la meva recargolada imaginació m’havia prefixat. Sincerament, no em podia creure allò que els meus ulls estaven presenciant, persones dretes al final de la sala esperant l’inici d’una presentació d’un llibre. No es tractava d’una presentació com qualsevol altre sinó que convé destacar la singularitat i la particularitat de la mateixa, així doncs tan sols explicant els ets i els uts podrem entendre la transcendència d’aquest acte.

L’aventura del vendrellenc Ernest Benito, comptant amb la complicitat de l’editorial del llibre, havia portat a presentar a Madrid un llibre d’Andreu Nin escrit en català però que comptava amb un CD on es podia llegir l’obra traduïda al castellà, per aquells que volguessin experimentar la interessant pràctica de la lectura comparada.

Un agregat d’elements que a priori molts haguessin pensat que es tractava d’una autèntica bogeria que no arribaria a superar les expectatives de veure una sala més o menys plena i donaria lloc a una situació de consolidació dels vells tòpics que fa massa anys que s’arrosseguen.

Tanmateix, aquesta presentació m’ha permès ampliar el meus ulls de mira al constatar que la figura d’Andreu Nin interessa a moltes persones que es troben molt allunyades de la vila d’aquest personatge internacional. A vegades, una té la sensació de sentir una devoció especial per aquelles persones que han nascut i viscut a les nostres contrades i una vegada travesses els límits de les mateixes, penses que el personatge caurà en l’oblit. No obstant, el cas d’Andreu Nin no és així ja que malgrat la gran quantitat d’atrocitats, mentides i disbarats que s’han pronunciat i escrit sobre la seva persona, existeix en el dia d’avui, en ple segle XXI, un interès especial per reivindicar la figura d’aquest fill il·lustre de la nostra vila.

Aquesta setmana us volia explicar la forta emoció que com a vendrellenca vaig sentir a la presentació d’aquest llibre a Madrid. No obstant, no vull encobrir un petit bri de frustració que em va acompanyar quan recordava l’obsessió que fins no massa anys existia cercant l’ocultació persistent d’un personatge clau pel devenir de la història, no només nacional sinó també internacional.

Realment, no m’acabava de creure l’expectativa i el interès que aquesta obra havia despertat a la capital de l’estat. Ara bé, sempre és reconfortant apreciar el gran nombre de persones que s’interessen per conèixer i alhora indagar una mica més en la figura d’aquest polifacètic i polièdric personatge. Aquest és el veritable èxit de la passada presentació.

Article publicat al Diari del Baix Penedès, 18/01/08
Laia Gomis